Prof. Dawn Russell, President and Vice-chancellor, St. Thomas University, Fredericton, N.B., appointed Chair, Association of Atlantic Universities (AAU)

(VERSION FRANÇAISE CI-DESSOUS)

(HALIFAX, N.S.) Prof. Dawn Russell, President and Vice-chancellor, St. Thomas University, Fredericton, N.B., has been appointed Chair, Association of Atlantic Universities (AAU).

The AAU is an advocacy organization working on behalf of the region’s 16 universities (learn more about the AAU at www.atlanticuniversities.ca).

Prof. Russell will lead the AAU for the next two years.  She was appointed by her colleagues during the AAU Council’s recent Fall meeting.

During AAU Council’s Fall meeting, university Presidents reported a “positive start” to the Fall semester as well as their institutional and collective commitment to promoting “safer COVID-living” on their respective campuses and local communities.

“By all accounts, students are happy to be back on campus and return to what would be considered a ‘normal’ university experience of in-classroom learning, campus residence living and the full-range of activities that make university such a special, life altering experience”, said Prof. Russell.

She noted however, “that students, staff and faculty have to be more vigilant than ever at adhering to public health and institutional directives designed to keep our campuses and local communities safe.  To that end, our member universities remain committed to communicating the importance of vaccinations, wearing of masks, social distancing and, regular testing for personal and community health and safety.”

The new AAU Chair also noted that campus infrastructure renewal remains the most significant challenge facing universities in Atlantic Canada.  “We are public institutions that drive economic growth, social development and talent attraction across the region.  Government investment is essential to help universities address the growing accumulated deferred maintenance issue if we are to maintain high quality and continue to attract top students, faculty and senior staff to Atlantic Canada.”

To learn more about Prof. Russell, please visit: Dawn Russell - St Thomas University (stu.ca)

The Association of Atlantic Universities (AAU) represents the interests of universities across the region, ensuring public visibility for the important role they play in preparing future leaders of our communities, in path-breaking research and innovation, and in contributing to the economic, cultural and social prosperity of life in Atlantic Canada.

For further information, contact:
Peter Halpin, Executive Director, Association of Atlantic Universities
phalpin@atlanticuniversities.ca
(902) 425-4238 or (902) 497-4419

(Halifax, N.-E.) La professeure Dawn Russell,  Rectrice et Vice-chancelière de l’Université St. Thomas à Fredericton, N.-B., vient d’être nommée présidente de l’Association des universités de l’Atlantique (AUA).

L’AUA est un groupe de défense des intérêts des 16 universités de la région (pour en apprendre davantage, consulter www.atlanticuniversities.ca).

Professeure Russell dirigera l’AUA pendant les deux prochaines années. Elle a été nommée par ses collègues lors de la récente réunion d’automne du Conseil de l’AUA.

Lors de cette récente réunion, les recteurs/rectrices des universités ont noté un « départ positif » à la session automnale ainsi que la volonté collective et institutionnelle de continuer à assurer la plus grande sécurité possible sur les campus et dans les collectivités locales par rapport à la Covid-19.

« Il est indéniable, a précisé Mme Russell, que les étudiants et étudiantes sont heureux d’être de retour sur les campus et sont prêts à vivre des expériences universitaires ¨normales¨ quant à l’apprentissage en classe, la vie résidentielle sur les campus et toute la gamme d’activités qui font que les années universitaires offrent une expérience de vie transformative et unique. »

Cependant, ajoute-t-elle, « les étudiants, les corps professoraux et administratifs doivent être plus vigilants que jamais afin d’adhérer aux directives institutionnelles et de santé publique qui visent à garantir la sécurité des campus et des collectivités locales. À cette fin, chacune de nos universités s’engage à communiquer l’importance de la vaccination, le port du masque, la distanciation sociale et des tests réguliers pour assurer la sécurité et le bien être personnel et communautaire. »

La nouvelle présidente de l’AUA a également rappelé que le renouvèlement de l’infrastructure des campus demeure le plus grand défi des universités au Canada atlantique. « Nous sommes des institutions publiques au cœur du développement économique et social de notre région tout en attirant ici du talent d’ailleurs, a expliqué Mme Russell. Les investissements gouvernementaux sont essentiels afin de répondre aux défis posés par l’accumulation de maintenance différée dans nos universités. Nous devons maintenir la plus grande qualité si nous voulons continuer à attirer les meilleurs étudiants et corps professoraux et administratifs vers le Canada atlantique. »

Pour en apprendre davantage sur Mme Russell, consulter Dawn Russell - St Thomas University (stu.ca)

L’Association des universités de l’Atlantique (AUA) représente les intérêts des universités dans la région, assurant une visibilité publique au rôle important qu’elles jouent dans la préparation des leaders de demain dans nos collectivités, dans la recherche et l’innovation de pointe et, dans les contributions à la prospérité de la vie économique, culturelle et sociale au Canada atlantique.

Pour plus de renseignements:
Peter Halpin, Directeur exécutif, Association des universités de l’Atlantique
phalpin@atlanticuniversities.ca